Friday, January 08, 2016

de laatste van 2015 en de eerste van 2016 - last of 2015 and first of 2016


De laatste sokken van 2015 zijn voor de dochter. Garen is Nerd Girl Yarns in de kleur Tardis blue (gewonnen als prijsje in de Op-Art socks groep). Zowel de kleur als de naam van het garen zijn passend voor de ontvanger. En het patroon is Jedi Mind Tricks, naar de nieuwe Star Wars film (die zij ook al gezien heeft, en goed schijnt te zijn).
En dat was het. Het plan is: geen ingewikkelde sokken meer in 2016!
The last socks of 2015 are for my daughter. Yarn is Nerd Girl Yarns, color Tardis Blue, pattern Jedi Mind Tricks. All very apropriate for the recipient... That was 2015. And I plan no complicated socks in 2016!




Ik had nochtans goed uitgedachte breiplannen voor 2016:
- supersimpele sokken (afgekort SuSi) voor de zoon met maat 46,
- truien voor mezelf,
- me verdiepen in de brioche steek,
- mutsen als schattige baby-cadeautjes.
En toen zag ik op 1 januari dat het zilvergrijs merino ajoursjaaltje van mijn moeder een grote vlek vertoonde. Nu is mijn moeder 83, en ze heeft niet graag dat dingen veranderen in haar omgeving. Ik wou het sjaaltje meenemen om eens te wassen, en terug op te spannen zodat de ajour mooi uitkomt, maar ze wou het niet afdoen. Ze heeft last van de arthrose in de nek, ik woon niet dichtbij, dus zou ze dat sjaaltje een week of twee moeten missen. En dat kon absoluut niet! Ik ben dan maar een nieuw sjaaltje begonnen, in een  luxe garen dat ik in Nieuw-Zeeland gekocht heb: kasjmier, possum en zijde... Op 2 januari zijn de breiplannen dus al veranderd. Zo gaat dat met goede voornemens zeker? Over de plannen in verband met meer lezen, groot onderhoud en inhoudelijk interessant werk zullen we het maar niet hebben... Maar wees gerust, na het kanten sjaaltje komen er nog heel veel SuSi's. Aan iedereen wens ik hetzelfde als wat ik mezelf wens: veel mooie garens, interessante projecten en de warmte en liefde van vrienden en familie. Kortom: een gelukkig 2016!

I did have very well laid-out knitting plans for 2016:
- super simple socks (SuSi) for my son with european shoe size 46,
- sweaters for me,
- getting to know brioche stitch,
- cute hats as baby gifts.
On January 1st I noticed a big spot on my mother's silvergrey merino lace scarf. My mother is 83, and she does not like things to change in her environment. I offered to take the scarf with me to give it a good wash and block, but she almost paniced about the thought to have to miss it for a few weeks (I don't exactly live around the corner). So I let it keep her, and started a new lace scarf with a yarn I bought in New-Zealand - it's cashmere, oppossum and silk. My knitting resolutions were already altered January the 2d. You know what they say about well laid-out plans....I won't mention what happened with my other New Year's resolutions. Maybe a bit late, but I wish you all what I wish for myself  in the next year: a year filled with nice yarns, interesting projects, and warmth and love of family and friends. Happy 2016!

No comments: